2010/07/23

Thuja - uppstammat och formklippt



Ni som har en trädgård med, som ni tycker, för mycket buskar och träd, eller ni som övertar en trädgård vid ett husköp t ex, tänk efter både två och tre gånger innan ni tar bort det ni vid en första anblick tycker är förvuxet. I vår trädgård fanns det ett ansenligt antal med thujabuskar som hade fått växa fritt under ett lika ansenligt antal år. Runt hela trädgården löper en drygt 100 meter lång och drygt 2 meter hög "mur" av välskött och välansad häck, också detta av thuja. Tillsammans gav detta ett väldigt, väldigt tungt och murrigt intryck. På -70/-80-talen var det väldigt vanligt med dessa barrväxter i trädgårdarna och det var städsegrönt och frodigt. Dessa trädgårdar börjar nu bli till åren komna och växterna har i många fall blivit förvuxna då det allt som oftast inte har skett någon återklippning och kontinuerlig ansning. Fullt förståeligt så går många fram med den stora motorsågen och både bildligt och bokstavligt talat jämnar dessa buskar vid anklarna.

Jag har i stället försökt att använda dessa buskar till något kreativt och användbart. På bilden ovan har jag klippt en förvuxen buske i etager för att skapa horisontella linjer i kontrast till dom runda formerna för att skapa spänning.



Här ser ni mitt första "projekt" som jag började med för 3 år sedan. Dom uppstammade buskarna i bakgrunden har fått runda klot i topparna och skapar små konstverk i trädgården istället för att för evigt kapas ned och försvinna. Anlita gärna en kunnig trädgårdsmästare eller liknande och gör en översyn vad som kan användas eller omformas i Er trädgård innan ni tar bort något. En uppvuxen trädgård med träd och buskar är något man skall vara väldigt rädd om för det tar lång tid innan ett nytt träd eller buske fyller samma funktion.
Jag skall även lägga upp lite närbilder på buskarna i den undre bilden då man kan leka lite med detaljer vid denna typ av beskärning och uppstamning. Jag älskar denna aktivitet som väldigt mycket påminner om att skulptera. Mer tips kommer...
Klicka på bilderna för större format.

5 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Åh, vad skönt det är att se någon som gillar att beskära istället för att ta bort.
Som gammal "bonsaiist" har jag alltid beskurit en massa (senast igår) och i min förra trädgård i Stockholm hade jag precis som du en massa förvuxna gamla thujor som stammades upp, en blev också förvandlad till en jättestor bonsai. Sen hade jag även en stor buxbom som fick stora alldeles runda bladbollar.
Det roliga var att det kom in en massa okänt folk på tomten och frågade "vad det var för ovanliga arter vi planterat"!

Unknown sa...

Vilket fint och värdefullt inlägg! Själv har jag inte mycket sådant att ta vara på, men jag ser på dina bilder vad du menar. Att ha uppvuxna träd och buskar i en trädgård är en stor tillgång!
Ha det gott,
Charlotta

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej igen, skönt inlägg må jag säga.
Jag har massor med uppvuxna träd, thujor och annat ;O) och du kan tro att det händer det ena och andra med saxen ;O)
Mannen min är bonsai-proffs och klipper till sina små raringar ..det är så rogivande och skönt att se det.
Nu ska jag ut igen och gräva i rabatterna.
Må gott, Petra B.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Extremsnyggt jobbat:-)

Hanneles formklippnings-paradis på Hisingen sa...

Fina tuja-bollar, snyggt när man stammar upp, sett mycket (?) sånt i Danmarkt. Synd att många bara sågar bort sina tujor, när de flyttar till en ny trädgård... istället för att fundera lite först.