2011/05/31

Buskpion - 'Paeonia suffruticosa'


































-Nu har dom slagit ut så nu måste du komma och fotografera!

Den exalterade rösten i andra änden av telefonen var min frus moster när hon ringde i förra veckan. Med tanke på dom fantastiska beskrivningarna av hennes utslagna buskpioner tidigare år, när jag har missat blomningen, så fanns inte en chans att jag skulle missa det ett år till. När jag kom till hennes och hennes makes fantastiska trädgård (mer om trädgården och deras underbara hus i nästkommande inlägg) så infriades förväntningarna med råge. Det har kallats världens vackraste blomsterbuske och det är lätt att förstå varför. Det är en riktig primadonna och diva som stjäl all uppmärksamhet från allt annat i trädgården.


I trädgården som ligger i Önnestad utanför Kristianstad finns två buskar som inte är så gamla och därmed inte så stora i omfånget ännu, men blommorna är ändå otroligt imponerande. Lukten är väldigt skiftande från respektive buske och från dag till dag enligt ägarna. Vid mitt besök i helgen så var det en fantastisk doft från den ena busken och en mer samlad, och inte så bedövande doft från den andra.


Buskpioner är vedartade i motsats till andra pioner och räknas till halvbuskarna. Bladen fälls på vintern men grenverket står kvar som en vanlig buske. Med tiden kan dom växa och bli upp till 2 meter höga. Blommorna är i regel halvfyllda eller fyllda. Något år efter planteringen kommer dom första maffiga knopparna och de första blommorna slår ut. Men sedan blommar buskpionen mer och mer för varje år och blir bara vackrare ju äldre den blir.


Som de flesta pioner så utvecklar även buskpionen ett kraftigt rotsystem. Där lagras näring när busken går till vintervila. Man bör undvika att flytta en buskpion men väljer man att göra det så se till att ta till rejält när man gräver runt rotsystemet för att få med så mycket jordklump som möjligt. I värsta fall kan det ta något år i innan den blommar igen men det är väldigt skiftande enligt min mening. Jag har flyttat vanliga pioner med bibehållen blomning så det är nog mer en fråga hur mycket rotsystemet får vara intakt eller ej som spelar roll vid en flytt.  Dock bör man redan från början välja ut en lämplig plats åt buskarna. Detta för att låta buskarna växa ostörda under många år. Som med många pioner behöver grenarna stöd för att klara de massiva blommorna. Buskpioner behöver ingen beskärning.


Pionerna kan med fördel planteras soligt men inte där det är för stark hetta då blomningen förkortas betydligt. Så har du en solig rabatt med vandrande skugga och en fin skånelänga i korsvirke, maffiga hostaplantor, allium och buxbom så ser ni att en buskpion passar rätt bra in i rabatten. Men jag kan lova att buskpionen även passar i alla andra lägen och rabatter och till alla hustyper. En kort period av blomning i maj, men underbart är kort...

P.S Jag vill med buskpionernas fantastiska blommor även tacka alla som tittar in på min blogg varje dag! I dagarna passerades 10 000 unika besökare och 25 000 sidvyer vilket är otroligt roligt! Stort tack! Jag önskar bara att jag själv var lite flitigare med att kommentera på alla era andras bloggar, men jag är i alla fall inne och tittar på era bloggar varje dag och följer mängder med bloggar vilket är otroligt givande och lärorikt! Återigen tack! D.S

3 kommentarer:

Helene Orskaug sa...

Takk for vakre bilder!! Den her bloggen måste jag følja ;o) Så massor av inspirasjon!!!

Kramar, Helene från Norge :o)

Stein sa...

Helt enig med deg: Buskpioner er virkelig vakre planter når de er i blomst! Så tur at du fikk med deg blomningen denne gangen! Jeg har plantet noen på mitt torp i Sverige og er veldig spent på om jeg har missat blomningen når jeg kommer over nå i helgen.
Ha en riktig fin dag og takk for mange inspirerende blogginnlegg!

AnnCharlotte sa...

Jag tycker också de är mycket vackra....och de har vackra fröställninger också...som med lite fantasi ser ut som prinsesskronor...
Ha det bra :)