2011/05/16

Frösådd...avhärdning öhh... nej.

































Det är perfekt väder nu för att plantera ut årets frösådder. Regn och lite solsken omvartannat. Jag är en auktoritär plantskolelärare som tuktar mina småttingar i en hård plantskola. Dom frö som får gå under min läroplan har ingen dans på rosor kan jag lugnt säga. Jag är aldrig riktigt noga med varken jord eller riktiga krukor. Jag tar vad jag har och stoppar ner fröna och när dom är stora nog att planteras ut så försöker jag hitta sådana veckor som det är just nu och planterar dom utan krusiduller och utan avhärdning och sånt trams :)

Dom starkaste överlever säger man ju och så gäller för mina plantor. Ska dom palla det tuffa utelivet så bör dom också lära sig det innan när dom sätts ut, inget mjäkande och avhärdande här inte!. Jag är inte heller så mjäkig när jag behandlar de små liven vid omskolningen. Skaka ut dom och tryck ner med dom i en större kruka bara. Om dom sedan blir vackra växter eller ej kan jag inte riktigt svara på förrän iår då förra året var första året jag började med egen frösådd. Det jag planterade ut förra året har kommit upp bra i år, så vi får väl se!

Inga kommentarer: