2011/05/03

Prydnadsträd - Prunus cerasifera ‘Nigra’ Blodplommon


Träd i trädgården kan man aldrig få nog av. Jag tycker generellt sett att alla träd är fantastiska men visst är det skönt att det finns dom som sticker ut lite extra som solitärer! Vi har två blodplommonträd (tror jag) som blommar fantastiskt just nu. Barken på trädet är mörkt rostbrun och bladet skiftar i en annan brunröd nyans. Till detta blommar fantastiska rosavita blommor med lite rödfärgat centrum. Ett tips till den som vill ha ett prydnadsträd med mörkröda nyanser. Barken och bladet går alldeles perfekt ihop med gröna färgskalan och som sagt, blommorna som blommar i överdåd nu är fantastiska! Beskärning brukar gå bra under försommaren och en bit in. Vänta inte för länge då man vill ha rikligt med årsskott till nästa års blommning.





































INFO hämtat från Salomonsens plantskole
Växtsätt:
Snabbväxande, starkt förgrenat träd eller buske, 5-7 m högt. Bladen är omvänt äggformade och mörkröda.

  • Blommor
    Rikblommande med enkla rosa blommor i april-maj. 


  • Frukt/bär
    Ätliga, men smaklösa frukter kan förekomma. 


  • Växtplats
    Används som solitär eller i grupp i trädgårdar och parker eller som alléträd.


  • Härdighet
    Härdig till zon III

  • 4 kommentarer:

    Anonym sa...

    Verkligen ett av mina favoritträd! Mina föräldrar hade ett alldeles underbart blodplommonträd i sin trädgård när jag växte upp och förutom att det var väldigt vackert så tyckte jag att de små plommonen var riktigt goda när man väl hittade dem i det mörka bladverket.
    Kanske ska leta upp en bra plats för ett i vår trädgård.....
    (Karin E)

    Anonym sa...

    Blodplommon köpte jag och plantskolan sa att det gick bra att plantera trädet i en kruka.
    Kan det vara möjligt?
    Går frukterna att äta?

    Sylvia sa...

    Visst går frukterna att äta, men de är ganska smaklösa.

    Miablomma sa...

    Så där12 år senare ...

    Jag fick ett Blodplommon våren 2014. 2020 kom det några kart, som bara blev kart, 2021 fick jag 5 st ätbara plommon, 2022 dubblerades det till 10. I år, 2023, har jag räknat till 6 kg!!! Jag har skänkt bort, ätit till magen skrek, kokat supergod saft o väldigt god sylt.

    Smaken på plommonen är syrliga, inte så söta som typ Viktoria. Saften kommer bli super att blanda med kolsyrat vatten nästa sommar i värmen o sylten är pricken över i på ostbrickan. O för mig som inte gillar supersöt sylt, kommer det även njutas till pannkakor mm.