2011/06/23

Små tips till trädgårdsdesign - figurklippt gräsmatta

                                 
Har ni en gräsyta som kanske inte används så mycket till lek för barnen eller någon annan aktivitet så använd den till att leka lite med former. Jag har en företagskund som jag sköter trädgården till och ägarinnan är helt med på noterna att jag får testa lite idéer i hennes trädgård. Tyvärr är just denna gräsytan ovan mer eller mindre täckt av mossa därav den gulbruna färgen. Men vi skall ändå testa med att låta vågformer av mossa gräs och de växter som växer få växa fritt. Vi skall även så i lite ängsfrö i dessa vågor för att se om det nästa år kan bli lite bättre blommning. Drömmen hade ju självklart varit att få testa på en riktig äng, full av sommarblommor. Kontrasten mellan den vilda ängen och den mjuka men ändå strikta klippningen i vågform hade varit spännande att se!

Prova även att göra den vanliga gräsklippningen lite annorlunda. Istället för den vanliga rundan som följer alla rabattkanter har jag här valt att klippa den diagonalt. Det tar inte så mycket längre tid än den normala rundan men ger ett sobert och lite lyxigt uttryck.Mitt tips - Lek i trädgården!

1 kommentar:

Maneck sa...

Muito lindo esse gramado.Parabéns!